Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • <a href="https://service.amal.se/">Startsida e-tjänster</a>
  • Kontakta oss
  • Personuppgifter
  • Så fungerar det
Logga in
  • StartsidaPil

Ansökan om färdtjänsttillstånd

Åmåls, Dals-Ed, Färgelanda, och Bengtsfors kommuner är ansvariga för färdtjänst i de fyra kommunerna. När din ansökan inkommit får du en bekräftelse och vi inleder en utredning av ditt eventuella behov av färdtjänst. Uppgifterna skyddas enligt bestämmelser i sekretesslagen 37 § 7 kap. Beslut i ärendet meddelas skriftligt inom fyra veckor.

Behandling av personuppgifter

De personuppgifter du lämnar i samband med denna e-tjänst är nödvändiga för att vi ska kunna handlägga och fatta beslut om din ansökan om färdtjänsttillstånd. 
Personuppgiftsbehandlingen baseras på dataskyddsförordningen, artikel 6 punkt 1a och 1e: 
1a: ”Den registrerade har lämnat sitt samtycke till att dennes personuppgifter behandlas för ett eller flera specifika ändamål.”
1e: "Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmännt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning."

Hantering och lagring

Dina personuppgifter lagras i Åmåls kommuns verksamhetssystem för e-tjänster hur länge? och hanteras av kommunens färdtjänsthandläggare. Personuppgifterna förs också in i Västtrafiks system för färdtjänst.

Beslut tillsammans med eventuella läkarintyg sparas i kommunens pappersarkiv enligt dokumenthanteringsplanen.

Vår leverantör (Addoceo) har tillgång till systemet i eventuella supportärenden.

Åmåls kommun har personuppgiftsbiträdesavtal med ovanstående parter för att säkerställa att dina personuppgifter behandlas korrekt.

Rättelse, radering etc.

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter som behandlas om dig eller för att begära rättelse, radering eller begränsning av behandling. Kontakta vårt dataskyddsombud. Du har även rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen om du tycker att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt.

Kontaktuppgifter till dataskyddsombud vid frågor och klagomål.

Klagomål kan också lämnas till Intergritetsskyddsmyndigheten

Samtycke

Om vår behandling av dina personuppgifter bygger på samtycke gäller det tillsvidare. Du har rätt att, när som helst, ändra ditt samtycke till personuppgiftsbehandling. För att ta tillbaka ett samtycke, kontakta kommunens färdtjänsthandläggare. Observera dock att ett återkallande av ditt samtycke inte påverkar lagligheten av behandlingen innan samtycket återkallades.

Till e-tjänsten

Kontakta oss

E-post: kommun@amal.se
Postadress: Box 62, 662 22 Åmål
Organisationsnummer: 212000-1587

Besök oss

Besöksadress: Kungsgatan 26, 662 31 Åmål
Öppettider: Måndag-fredag kl 08.30-15.00

Snabblänkar

  • <a href="https://service.amal.se/">Startsida e-tjänster</a>
  • Kontakta oss
  • Personuppgifter
  • Så fungerar det