Sysselsättningsintyg
Denna e-tjänst är till för dig som är vårdnadshavare och har barn/elev som är placerat i kommunal förskola eller på fritidshem i Åmåls kommun. Intyg ska komma från båda vårdnadshavarna. Intyget ska inte vara äldre än en månad.
Inkommer inget intyg får förskolebarn endast gå 15 timmar per vecka och fritidshemsbarn får ingen placering.
Om uppgifterna skiljer sig väsentligt från det schema som barnet/eleven har, kan vi komma att kräva in ytterligare uppgifter från er vårdnadshavare.
Förskola - När ska intyg lämnas?
Du ska lämna ett sysselsättningsintyg:
- när du får ett platserbjudande med vistelsetid över 15 timmar
- när du utökar schematiden för ditt barn
- om arbetsplats och tjänst ändras
- vid stickprovskontroll
- vid riktad kontroll utifrån misstanke om felaktiga underlag
Fritidshem - När ska intyg lämnas?
Du ska lämna ett sysselsättningsintyg:
- intyg krävs för att få plats på fritidshem
- när du utökar tiden för ditt barn
- om arbetsplats och tjänst ändras
- vid stickprovskontroll
- vid riktad kontroll utifrån misstanke om felaktiga underlag
Vilka uppgifter ska intyget innehålla?
I sysselsättningsintyget vid arbete ska följande uppgifter ingå:
- omfattning av tjänst
- anställningsform
- datum för anställning
- arbetsgivare samt kontaktuppgifter till arbetsgivare
- arbetsgivare underskrift
Vid eget företag ska kopia på F-skattsedel bifogas.
I ett sysselsättningsintyg vid studier ska följande uppgifter ingå:
- personuppgifter
- period för studier
- studietakt
- skola samt kontaktuppgifter till skola
- underskrift från skola
Om du har ett sysselsättningsintyg med slutdatum behöver det förnyas vid fortsatt placering på fritidshem och över 15 timmar per vecka på förskola.
Det finns blankett på Åmåls kommuns hemsida som kan användas men det går även bra med intyg från din arbetsgivare/skola som innehåller ovanstående uppgifter. Intyget ska bifogas i e-tjänsten.
Tänk på
För att använda e-tjänsten behöver du e-legitimation (bank-id). E-tjänsten är kopplad till Skatteverket, vissa uppgifter om dig är därför redan ifyllda.
Klicka på "Logga in" för att starta e-tjänsten.