Synpunkter och klagomål inom Kultur- och utbildningsförvaltningen
Åmåls kommun strävar hela tiden efter att förbättra sin verksamhet. Därför är vi tacksamma för alla synpunkter som kan hjälpa oss i förbättringsarbetet.
Här nedan finns mer information om hur du går tillväga och en e-tjänst där du fyller i dina klagomål eller förbättringsförslag som rör Kultur- och utbildningsförvaltningens olika skolverksamheter.
Du som vårdnadshavare, elev eller student har möjlighet att framföra klagomål eller förbättringsförslag och på så sätt hjälpa till att förbättra våra olika verksamheter.
Inom Åmåls kommun använder vi följande modell:
- I första hand ska du vända dig till den personal som arbetar närmast ditt barn eller den personal du själv anser berörs.
- Om du efter samtal med personalen fortfarande har klagomål kontaktar du ansvarig rektor.
- Om du efter ovanstående kontakter fortfarande har klagomål kan du använda denna e-tjänst.
Observera!
Denna e-tjänst kan inte användas för att överklaga myndighetsbeslut och ska heller inte användas till felanmälan. Som vårdnadshavare har du även rätt att framföra ditt ärende till Skolinspektionen.
Alla klagomål registreras/diarieförs och blir därmed en offentlig handling och hanteras i enlighet med bestämmelserna i Dataskyddsförordningen (GDPR). Det innebär att alla kan ta del av ditt klagomål. I undantagsfall kan handlingen eller delar av den sekretessbeläggas.
Du får svar på ditt klagomål inom 10 arbetsdagar. Ibland kan ett klagomål vara komplicerat eller av annat skäl kräva längre tid för oss att utreda. Detta får du i så fall information om.