Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • <a href="https://service.amal.se/">Startsida e-tjänster</a>
  • Kontakta oss
  • Personuppgifter
  • Så fungerar det
Logga in
  • StartsidaPil
Kontaktuppgifter

Kultur- och utbildningsförvaltningen
Box 62, 662 22 Åmål

Verksamhetschef Förskola
Carina Lavén
Tel. 0532-171 33
carina.laven@amal.se

Ansökan om tilläggsbelopp för extra ordinära stödåtgärder i förskolan, fristående huvudman

En fristående förskola kan hos kommunen ansöka om tilläggsbelopp för enskilda barn, om barnet har omfattande stödbehov där extraordinära stödinsatser krävs.

Kostnaderna för stödet ska vara omedelbart kopplade till ett enskilt barn och ha samband med dennes särskilda behov och förutsättningar för att kunna fullgöra sin utbildning. Hemkommunen är inte skyldig att betala tilläggsbelopp för ett barn i behov av särskilt stöd, om betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter uppstår för kommunen.

Tilläggsbelopp för förskola
Tilläggsbeloppet avser ersättning för extraordinära stödinsatser som inte ryms inom ramen för grundbeloppet. Tilläggsbeloppet är ett bidrag utöver grundbeloppet, som bara beviljas i undantagsfall. Ersättning för särskilt stöd ryms i grundbeloppet.

När du fyller i ansökan
Denna e-tjänst ska användas när fristående verksamhet söker tilläggsbelopp för enskilt barn. För att underlätta handläggningen krävs att ni är så tydliga som möjligt i era beskrivningar av det som efterfrågas i ansökan, samt bifogar där det är möjligt, dokument som styrker det som beskrivs. 

Tänk på att du inte kan spara dina uppgifter och gå tillbaka och fortsätta fylla i ansökan vid ett senare tillfälle. Ha därför all information och eventuella handlingar beredda när du fyller i din ansökan, och var ute i så god tid som möjligt.

Ansökningsperiod
Ansökan lämnas in senast 31 maj för höstterminen och senast 30 november för vårterminen. Ansökan kan inte göras retroaktivt. Beslut om tilläggsbelopp fattas senast den 20 juni gällande höstterminen och senast den 20 december för vårterminen, under förutsättning att fullständig ansökan inkommit till Kultur- och utbildningsförvaltningen.  Kultur- och utbildningsförvaltningen kan komma att kräva in ytterligare uppgifter från sökanden utöver det som framgår i e-tjänsten. Saknas uppgifter eller om komplettering uteblir kan ansökan komma att avgöras på befintligt underlag. Verksamhetschef bereder ansökningarna och beslut fattas enligt gällande delegationsordning.

Uppföljning
Uppföljning avseende hur tilläggsbeloppet används sker en gång per termin genom att den fristående huvudmannen får svara på frågor i ett formulär samt bifoga närvarostatistik.

Logga in

Kontakta oss

E-post: kommun@amal.se
Postadress: Box 62, 662 22 Åmål
Organisationsnummer: 212000-1587

Besök oss

Besöksadress: Kungsgatan 26, 662 31 Åmål
Öppettider: Måndag-fredag kl 08.30-15.00

Snabblänkar

  • <a href="https://service.amal.se/">Startsida e-tjänster</a>
  • Kontakta oss
  • Personuppgifter
  • Så fungerar det