Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • <a href="https://service.amal.se/">Startsida e-tjänster</a>
  • Kontakta oss
  • Personuppgifter
  • Så fungerar det
Logga in
  • StartsidaPil
Kontaktuppgifter

Kultur- och utbildningsförvaltningen
Box 62, 662 22 Åmål

Verksamhetschef Grundskola
Maria Skoogh
Tel. 0532-172 19
maria.skoogh@amal.se

Ansökan om tilläggsbelopp för extra ordinära stödåtgärder i grundskolan, fristående huvudman

En fristående grundskola kan hos kommunen ansöka om tilläggsbelopp för enskild elev, om eleven har omfattande stödbehov där extraordinära stödinsatser krävs.

Kostnaderna för stödet ska vara omedelbart kopplade till ett enskild elev och ha samband med dennes särskilda behov och förutsättningar för att kunna fullgöra sin utbildning. Hemkommunen är inte skyldig att betala tilläggsbelopp för en elev i behov av särskilt stöd, om betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter uppstår för kommunen.

Tilläggsbelopp för skola
Tilläggsbeloppet avser ersättning för modersmålsundervisning samt sådana extraordinära stödinsatser som inte ryms inom ramen för grundbeloppet. Ersättning för särskilt stöd ryms i grundbeloppet.

När du fyller i ansökan
Denna e-tjänst ska användas när fristående verksamhet söker tilläggsbelopp för enskild elev. För att underlätta handläggningen krävs att ni är så tydliga som möjligt i era beskrivningar av det som efterfrågas i ansökan, samt bifogar där det är möjligt, dokument som styrker det som beskrivs. 

Ansökninsperiod
Ansökan lämnas in senast 31 maj för höstterminen och senast 30 november för vårterminen. Ansökan kan inte göras retroaktivt. Beslut om tilläggsbelopp fattas senast den 30 juni gällande höstterminen och senast den 20 december för vårterminen, under förutsättning att fullständig ansökan inkommit till Kultur- och utbildningsförvaltningen.  Kultur- och utbildningsförvaltningen kan komma att kräva in ytterligare uppgifter från sökanden utöver det som framgår i e-tjänsten. Saknas uppgifter eller om komplettering uteblir kan ansökan komma att avgöras på befintligt underlag. Verksamhetschef bereder ansökningarna och beslut fattas enligt gällande delegationsordning.

Uppföljning
Uppföljning avseende hur tilläggsbeloppet används sker en gång per termin genom att den fristående huvudmannen får svara på frågor i ett formulär.

Logga in

Kontakta oss

E-post: kommun@amal.se
Postadress: Box 62, 662 22 Åmål
Organisationsnummer: 212000-1587

Besök oss

Besöksadress: Kungsgatan 26, 662 31 Åmål
Öppettider: Måndag-fredag kl 08.30-15.00

Snabblänkar

  • <a href="https://service.amal.se/">Startsida e-tjänster</a>
  • Kontakta oss
  • Personuppgifter
  • Så fungerar det