Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • <a href="https://service.amal.se/">Startsida e-tjänster</a>
  • Kontakta oss
  • Personuppgifter
  • Så fungerar det
Logga in
  • StartsidaPil
Kontaktuppgifter

Kultur- och utbildningsförvaltningen
Box 62, 662 22 Åmål

Verksamhetschef Förskola
Carina Lavén
Tel. 0532-171 33
carina.laven@amal.se

Ansökan om att bedriva fristående förskola, pedagogisk omsorg eller fritidshem

Här kan du ansöka om att nyetablering eller förändring av fristående verksamhet.

Avgift i samband med ansökan
Observera att ansökan om nyetablering av fristående förskola är avgiftsbelagd och avgift enligt gällande taxa kommer tas ut. Avgiften ska betalas i samband med ansökan och ärendet tas inte upp till prövning om avgiften ej kan betalas. 

Även vid väsentliga förändringar i verksamheten så som utökning av platser, byte av lokaler etc. som kräver att en ny ansökan görs tas en avgift ut i samband med anmälan. Avgiften ska betalas i samband med ansökan och ärendet tas inte upp till prövning om inte avgiften kan betalas. 

För aktuella avgifter, se beslut från Kommunfullmäktige.

Handläggning
När vi tagit emot ansökan bereds ärendet av verksamhetschef i förskola. Verksamhetschef kommer att ta en kontakt för dialogmöte med fristående huvudman och rektor. Det är Kultur- och utbildningsnämnden som fattar beslut om ansökan ska beviljas. Kultur- och utbildningsförvaltningen ska utreda ärendet skyndsamt och handläggningstiden för inkommen komplett ansökan varierar, men är vanligtvis omkring ca 4 månander. Du bör därför ansöka i god tid före den planerade verksamhetsstarten.

Krav på verksamheten
Skollagen ställer krav på verksamheten. För att få tillstånd att starta krävs det att det i ansökan framgår att verksamheten har förutsättningar att leva upp till kraven. Skolverket har i flera skrifter sammanfattat vilka krav som ställs på de olika formerna samt publicerat allmänna råd. Innan du ansöker om att starta verksamhet bör du studera skollagens bestämmelser och publikationer från Skolverket. 

Bidrag från kommunen
Om verksamheten har fått godkänt att starta så är hemkommunen (dvs. den kommun där inskrivet barn är folkbokfört) skyldig att lämna bidrag. Bidraget betalas ut i form av ett grundbidrag för varje inskrivet barn och ska avse kostnader för

  1. omsorg och pedagogisk verksamhet
  2. pedagogiskt material och utrustning
  3. måltider
  4. administration
  5. mervärdesskatt
  6. lokalkostnader

Grundbeloppet bestäms efter samma grunder som kommunen tillämpar vid fördelning till sin egen verksamhet. Utöver grundbidraget kan verksamheten få bidrag om det finns omfattande behov av stöd till enskilt barn.  

 
Logga in

Kontakta oss

E-post: kommun@amal.se
Postadress: Box 62, 662 22 Åmål
Organisationsnummer: 212000-1587

Besök oss

Besöksadress: Kungsgatan 26, 662 31 Åmål
Öppettider: Måndag-fredag kl 08.30-15.00

Snabblänkar

  • <a href="https://service.amal.se/">Startsida e-tjänster</a>
  • Kontakta oss
  • Personuppgifter
  • Så fungerar det