Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • <a href="https://service.amal.se/">Startsida e-tjänster</a>
  • Kontakta oss
  • Personuppgifter
  • Så fungerar det
Logga in
  • StartsidaPil
Personuppgiftsbehandling och kontaktuppgift

Vi kommer att behandla dina personuppgifter för att kunna hantera din begäran om ersättning. De uppgifter vi behandlar är de du anger i e-tjänsten.

För frågor är du välkommen att kontakta Ida Tornestrand på kansli- och utredningsengheten.

E-post: ida.tornestrand@amal.se

Telefon 0532-170 16

 

Begäran om ersättning (för förtroendevalda)

Välkommen till e-tjänsten för att begära arvoden, ersättning för förlorad arbetsinkomst, resor och andra utlägg. Du kan lämna in begäran om ersättning för upp till fem förrättningar/uppdrag för varje nämnd per gång. 

Observera! Om dina uppdrag berör olika nämnder behöver du skicka in en separat arvodesbegäran för varje nämnd. Tänk på att skanna in kvitton och ladda upp dessa i e-tjänsten. 

Regler för ersättarsarvode

  • Kan sökas av ersättare i kommunfullmäktige som tjänstgör på mötet.
  • Kan sökas av ersättare i nämnd och kommunstyrelse som närvarar, oavsett tjänstgöring eller ej på mötet.
  • Halvdag, upp till 4 timmar, 600 kr.
  • Heldag, mer än 4 timmar, 1200 kr.

Regler för förrättningsarvode

  • Utges i de undantagsfall då ett politiskt uppdrag eller en arbetsuppgift inte faller inom ramen för övriga uppdragsarvoden (ex deltagande i fullmäktigeberedning under begränsad tidsperiod).
  • Varje ansökan om förrättningsarvode ska godkännas av beslutsinstansens ordförande i förväg.  
  • I de fall en ordförande avser att ansöka om förrättningsarvode, ska detta godkännas i förväg av beslutsinstansens andre vice ordförande, i dennes egenskap av företrädare för oppositionen.
  • Halvdag, upp till 4 timmar, 600 kr.
  • Heldag, mer än 4 timmar, 1200 kr.
  • Gäller tillsvidare

Regler för förlorad arbetsinkomst

En förtroendevald har rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst om hen tar tjänstledigt från sin ordinarie sysselsättning för att genomföra förtroendeuppdrag för Åmåls kommun. Grunden för rätten till ersättning är att den förtroendevalda har ett faktiskt löneavdrag kopplat till tjänstledigheten.

Ersättning för förlorad arbetsinkomst grundas på inlämnade uppgifter om månads- eller timlön och betalas ut med belopp per timma. Omräkning av månadslön till timlön sker genom att månadslönen divideras med 165, vilket motsvarar en genomsnittlig ersättning per timma. Högsta timersättning för förlorad arbetsinkomst motsvarar månadsarvode till kommunalråd enligt bilaga 1 dividerat med 165 timmar.

Läs mer i Regler för ekonomiska ersättningar till förtroendevalda i Åmåls kommun 2022-2026.

  

Med vänlig hälsning 

Åmåls kommun

Logga in

Kontakta oss

E-post: kommun@amal.se
Postadress: Box 62, 662 22 Åmål
Organisationsnummer: 212000-1587

Besök oss

Besöksadress: Kungsgatan 26, 662 31 Åmål
Öppettider: Måndag-fredag kl 08.30-15.00

Snabblänkar

  • <a href="https://service.amal.se/">Startsida e-tjänster</a>
  • Kontakta oss
  • Personuppgifter
  • Så fungerar det